fråga

Hej!
Jag heter Emma och följer din aupair-blogg sedan ett par månader tillbaka och är nu själv intresserad av att åka. Är i det stadiet där jag ska välja organisation, och valet står just nu mellan Cultural Care och Scandinavian Institute. Tänkte att det kunde vara bra att höra hur någon i som har varit i denna situation resonerade. Vilken organisation åkte du med, och är du nöjd med den? Vilka valde du mellan, och varför valde du tillslut den du valde?

Skulle uppskatta svar, men du ska absolut inte känna dig tvingad!

Mvh/ Emma Österberg

Svar:

Hej Emma! Va kul att du läser min blogg. Jag undrar alltid vilka det är som läser den och det är kul att få lite kommentarer. Jag tycker verkligen att du ska åka. Inte bara för att uppleva USA utan också, talar för mig själv nu, så lär du dig att sköta dig på ett annat sätt. Jag hjälpte in till mycket hemma. Även om det bara var att plcoka ur diskmaskin så gjorde jag det nästan aldrig. Här lär man sig att ta hand om sina saker och hjälpa varandra. För man vill inte vara en börda liksom. Och jag är övertygad om att jag hade inte skött mig så här bra om jag flytta hemifrån direkt.

Men iaf till frågan. Jag började att söka med Cultural Care. Jag började redan min ansökan i februari vilket är väldigt tidigt eftersom mitt preliminära resedatum var 12 september. Jag fick otroligt mycket hjälp från CC när det gällde ansökan. Dom vill ju att det ska bli så bra som möjligt, dom läste det personliga brevet och gav respons om dom tyckte att något skulle ändras. Jag var klar med min ansökan i mars någon gång och matchingsprocessen var igång. Det dröjde nog 3-4 veckor innan min första matchning. Nu i efterhand förstår jag nog att det berodde på att mitt resedatum var så långt ifrån för sen rullade det på rätt bra. Men ett tag tog det så lång tid så jag började också söka med SI. Fast där fick jag en intervju med dom i juni och det orkade jag inte vänta på. Helt ärligt tror jag inte det spelar någon som helst roll vilken agency man åker med. Cultural Care är iaf dyrast, det vet jag och det känns lite små surt när man pratar med andra au pairer och dom åkte hit på så mkt mindre pengar. Alla au pair förmedlingar har sina positiva och negativa. Precis när jag kom fick CC mkt skit pågrund av någon tjej som hamna i rematch. Jag var också i rematch men jag hade väldig tur. Och det är lite det som au pair livet handlar om- man har tur eller så har man inte. Men vad som än händer här så har man vuxit enormt eftersom man ens tog steget att åka!!

Hoppas det hjälpte.. haha! Fråga gärna mera så svarar jag!


Kommentarer
» Malin

Nämen, de var då en jädra tur att vi tog om den bilden när du trycker upp den i sån storlek, herrejesus! ;)

2012-01-25 04:32:29
URL: http://morrisinmorristown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback