cultural care au pair

Nu tänkte jag berätta lite om vad jag hittills gjort. Det började för några år sen då jag bara tänkt lite om att det vore kul att åka. Men det är inte förrän nu i år som jag bestämt mig för detta. När jag var på SACO-mässan så var det många au pair "program" men det var så proppfullt att jag var inte ens intresserad att stå och lyssna då.

Organisationen som jag åker med är Cultural Care Au Pair. Jag skickade först efter en brosycher från CC. Det var samma som jag fått från mässan. Men när jag fick den så bestämde jag mig för att gå på ett möte. Så jag anmälde mig till ett gratis informationsmöte i Stockholm. Så dom ringde mig någon dag efteråt och bekräftade det hela. Dom var så glada och positiva hela tiden så man kände sig trygg redan då. Dom rekommenderade även att jag skulle sätta igång med anmälan så snabbt som möjligt. Anmälan var ibland svår att fylla i. För det första ska den vara på engelska. Sen så är det massa frågor du ska svara på. Vem du är, varför du vill bli au pair och varför man ska välja dig. Du ska även skriva din sjukdoms historia och sånt. Vad man har hobbys och vad man gör på fritiden. Om man har körkort. Vilka erfarenheter man har med barn osv. Det svåraste av allt var att skriva Host Family Letter. Det liknar ett vanligt CV. Man måste få fram så mycket som peeronsligheten som möjligt.

Mötet var den 27/2-11. Jag och min syster åkte upp. Klockan två började det och en tjej som heter Nadia började prata om det viktigaste, faktan och vad det kommer att kosta. Det var lite mer än vad man trodde. Programavgiften är på 4495:-. Men man måste ju ha försäkringar och sånt också. Jag blev väldigt inspirerad till att åka och efter när mötet var klart så blev jag intervjuad. Dom frågade om jag hade körkort, tatuering och sånt. Sedan var det lite på engelska. Jag skulle beskriva vad jag kunde göra för enkel mat, om det blev konflikter mellan familjen och mig. Och hur jag skulle gå tillväga om något barn inte skulle gilla mig. Hon tyckte att jag svarade bra på alla frågor, så då var det bara att fortsätta med anmälan hemma.

Anmälan
man skulle också fixa referenser och det gjorde jag rätt fort. Så dom blev klara förra veckan.
När jag var klar så skickade jag iväg den. Nadia ringde sedan upp mig några dagar senare och ville prata om hur min anmälan såg ut. Några ändringar blev det. Valde att minsta åldern var två och att jag ville ta hand om mest tre barn. Tog bort några bilder och la till några andra. Men nu som igår så skickade jag iväg min anmälan. Och snart så börjar väl matchingsprocessen antar jag :D

Det var allt hittills! Sitter och läser massa bloggar från andra au pairer! :D
September kom nu! och en familj gärna :D

Kommentarer
» rebecca

åhh vad roligt och gud vad avudsjuk jag blir på dig :(

Men hoppas du får en familj! :D

2011-03-10 18:47:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback